Zwangerschapsuitkering voor vrouwelijke zelfstandigen
Jaar en kwartaal
2008, 1e kwartaal
Nummer
2
Bronnen:
Persbericht Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid 26 februari 2008, nummer 08/-25
Voorstel van wet tot wijziging van de Wet arbeid
en zorg in verband met een uitkering aan zelfstandigen bij zwangerschap en
bevalling en een verruiming van de periode voor deelname aan een vrijwillige
verzekering in enkele socialezekerheidswetten (Wet zwangerschaps- en
bevallingsuitkering zelfstandigen), Kamerstuk 2007-2008, nr. 31366
Minister Donner van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid heeft een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd waarin
wordt geregeld dat vrouwelijke zelfstandigen een wettelijk recht krijgen op een
zwangerschaps- en bevallingsuitkering (Zelfstandig en Zwanger-regeling). Dat recht gaat behalve voor vrouwelijke
zelfstandigen gelden voor meewerkende echtgenoten, beroepsbeoefenaren zonder
arbeidsovereenkomsten directeuren-grootaandeelhouders.
Met deze regeling wordt terug gekomen
op de afschaffing van deze uitkering per 1 augustus 2004 toen de toegang tot de
WAZ werd afgesloten. Hoewel de rechtbank Den Haag op 25 juli 2007 heeft
geoordeeld dat de Staat niet op grond van internationaalrechtelijke bepalingen
verlicht is een publiekrechtelijke zwangerschaps- en bevallingsregeling in
stand te houden, heeft de regering daar toch voor gekozen vanwege de
bescherming van de gezondheid van moeder en kind, aangezien vrouwelijke
zelfstandigen anders wellicht te zeer geneigd zouden zijn om te lang door te
werken of te snel weer te beginnen met werken. Maar 45% van de zelfstandigen
heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering, terwijl een verzekering voor
inkomensderving door zwangerschap en bevalling niet los verkrijgbaar is maar
alleen als aanvulling op een private arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Bovendien hanteren veel verzekeraars een wachttijd van twee jaar.
De uitkering duurt 16 weken. Net als
bij werkneemsters loopt de uitkering vanaf zes weken tot de vermoedelijke datum
van bevalling tot tien weken na de daadwerkelijke datum van bevalling en kan de
vrouwelijke zelfstandige, mits niet ziek, de looptijd maximaal twee weken naar
achteren schuiven.
Voor vrouwelijke zelfstandigen die in
het voorafgaande boekjaar 1.225 uur hebben gewerkt is de uitkering gelijk aan
100% van het minimumloon. Voor vrouwelijke zelfstandigen die minder uren
gewerkt hebben wordt de uitkering gerelateerd aan de gederfde winst c.q. het
gederfde inkomen.
De regeling wordt uitgevoerd door het
UWV. De financiële middelen voor de regeling worden door het Rijk in het
Arbeidsongeschiktheidsfonds gestort.
Het wetsvoorstel regelt ook dat de
aanmeldtermijn voor de vrijwillige verzekering van ZW, WW, WAO en WIA wordt
verlengd van vier naar dertien weken, te rekenen vanaf het tijdstip van
beëindiging van de verplichte verzekering.
De beoogde datum van inwerkingtreding
van het voorstel is 1 juli 2008. De wet zal gelden voor vrouwelijke
zelfstandigen die op of na de datum van inwerkingtreden van de wet bevallen.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!