Besluit van 24 oktober 2016 tot wijziging van
het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen in verband met starters,
stakingsdagen en 104 weken wachttijd Wet WIA, Staatsblad 2016, nummer 390
Met ingang van 1 december 2016 treedt een wijziging in
werking van het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen.
Eerder was het Dagloonbesluit werknemersverzekeringen gewijzigd per 1 juli 2015
in verband met de wijzigingen die door de Wet werk en zekerheid werden
aangebracht in de Werkloosheidswet (WW). Voor 1 juli 2015 werd het dagloon
bepaald op grond van het loon dat een werknemer had verdiend in de
dienstbetrekking waaruit hij werkloos was geworden. De regering was van mening
dat dit niet representatief was voor het bedrag dat een werknemer gemiddeld per
dag had verdiend in het laatste jaar voordat hij werkloos werd, bijvoorbeeld
omdat hij maar kort in de betreffende dienstbetrekking had gewerkt. Het werd
niet rechtvaardig geacht dat een werknemer die kort had gewerkt tegen een hoog
loon een hoger dagloon had dan een werknemer die langer had gewerkt, maar
aanvankelijk tegen een lager loon en pas op het laatst tegen een hoger loon. De
wijziging per 1 juli 2015 hield daarom in dat het dagloon voortaan zou worden
berekend door het loon dat genoten is in alle dienstbetrekkingen gedurende de
referteperiode van een jaar te delen door 261 dagen. Daarbij deed dus dan niet
meer ter zake hoeveel dagen de werknemer in de referteperiode had gewerkt.
Daardoor ontstonden echter problemen voor starters, herintreders, flexwerkers
en werknemers die na de wachttijd voor de WIA minder dan 35% arbeidsongeschikt
waren. Starters, herintreders en flexwerkers hadden vaak niet gedurende de hele
referteperiode van een jaar gewerkt en door hun dagloon toch te delen door 261
dagen, viel dat dagloon lager uit dan voorheen. Voor werknemers die na de
wachttijd voor de WIA minder dan 35% arbeidsongeschikt waren, werd het dagloon
voorheen berekend over het loon in het laatste aangiftetijdvak waarin het loon
volledig was betaald. Door de wijziging werd het dagloon vanaf 1 juli 2015 de
facto bepaald door de loondoorbetaling gedurende het laatste jaar van ziekte,
waarin veelal slechts 70% van het loon werd betaald.
Met de wijziging van het Dagloonbesluit wil de regering het dagloon voor
starters, flexwerkers en herintreders weer bepalen op basis van het loon dat
zij gemiddeld per dag hebben genoten na de aanvang van hun werkzaamheden.
Kalendermaanden waarin geen loon is genoten (bijvoorbeeld vóór aanvang van de
werkzaamheden) worden dan bij de bepaling van het dagloon buiten beschouwing
gelaten. De wijziging heeft directe werking vanaf de datum van inwerkingtreding.
Er wordt echter geen eerbiedigende werking toegekend, hetgeen betekent dat de
wijziging geen gevolgen heeft voor het dagloon van degene van wie het recht op
uitkering vóór de datum van inwerkingtreding is ontstaan, omdat het UWV anders
de daglonen van alle WW-gerechtigden opnieuw zou moeten berekenen, terwijl dat
in de meeste gevallen niet tot een wijziging van het dagloon zou leiden.
Voor werknemers die na de wachttijd voor de WIA minder dan 35%
arbeidsongeschikt waren wordt de referteperiode verlegd naar het jaar
voorafgaande aan het aangiftetijdvak waarin de werknemer de bedongen arbeid
niet kon verrichten wegens ziekte. Ook hier geldt dat de wijziging directe
werking maar geen eerbiedigende werking heeft, met dien verstande dat deze
werknemers recht krijgen op compensatie in de vorm van een eenmalige
tegemoetkoming, indien zij in de periode vanaf 1 juli 2015 tot en met de datum
van inwerkingtreding van de wijziging van het Dagloonbesluit een lagere WW
uitkering hebben gekregen als gevolg van de wijziging van het Dagloonbesluit op
1 juli 2015. Deze compensatie wordt geregeld in een aparte ministeriële
regeling.
De wijziging van het Dagloonbesluit komt in grote lijnen
overeen met die in het eerder gepubliceerde concept voor de wijziging van het
Dagloonbesluit.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!