Op grond van artikel 6 van de Arbeidstijdenrichtlijn
(Richtlijn 2003/88/EG van het Europees Parlement en de Raad van 4 november 2003
betreffende een aantal aspecten van de organisatie van de arbeidstijd (PB L
299, blz. 9)) bedraagt de gemiddelde wekelijkse arbeidstijd maximaal 48 uur.
In artikel 2 wordt "arbeidstijd” gedefinieerd als: "de tijd
waarin de werknemer werkzaam is, ter beschikking van de werkgever staat en zijn
werkzaamheden of functie uitoefent, overeenkomstig de nationale wetten en/of
gebruiken” en wordt "rusttijd gedefinieerd als "de tijd die geen arbeidstijd
is”.
Een Belgische brandweervrijwilliger was verplicht om tijdens
een bereikbaarheidsdienst ("thuiswachtdienst”) binnen een zodanige afstand van
de brandweerkazerne te verblijven dat het hem onder normale
verkeersomstandigheden niet meer dan acht minuten zou kosten om bij de kazerne
te arriveren. De brandweervrijwilliger was een gerechtelijke procedure gestart
waarbij hij van de gemeente Nijvel betaling van één euro vorderde als
vergoeding voor zijn prestaties tijdens deze thuiswachtdiensten. De Belgische
rechter had in verband met deze procedure prejudiciële vragen gesteld aan het
Hof van Justitie van de Europese Unie gesteld over de uitleg van de Arbeidstijdenrichtlijn.
Het Hof wijst er allereerst op dat de Arbeidstijdenrichtlijn
een eigen, ruim werknemersbegrip kent, waar ook de brandweervrijwilliger onder
valt.
Verwijzend naar eerdere jurisprudentie stelt het Hof dat:
- het voor de vraag of sprake is van arbeidstijd
niet relevant is welke intensiteit of rendement de verrichte arbeid
heeft (HvJEU 1 december 2005, Dellas e.a., C-14/04, ECLI:EU:C:2005:728, punt
43);
- fysieke aanwezigheid en beschikbaarheidvan de werknemer op de werkplek tijdens de wachtdienst met het oog op
het verrichten van beroepswerkzaamheden onder de uitoefening van de functie
valt, ook al varieert de ontplooide activiteit al naar gelang de
omstandigheden (HvJEU 3 oktober 2000, Simap, C-303/98, ECLI:EU:C:2000:528, punt
48);
- voor de kwalificatie als arbeidstijd beslissend
is dat de werknemer fysiek aanwezig moet zijn op een door de werkgever
aangegeven plaats en zich daar ter beschikking van de werkgever moet houdenom indien nodig onmiddellijk de nodige prestaties te kunnen leveren, aangezien
deze verplichtingen, waardoor de betrokken werknemers hun plaats van verblijf
tijdens de wachttijd niet vrij kunnen kiezen, deel uitmaken van de uitoefening
van hun functies (HvJEU 9 september 2003, Jaeger, C-151/02, ECLI:EU:C:2003:437,
punt 63, en HvJEU 4 maart 2011, Grigore, C-258/10, ECLI:EU:C:2011:122, punt
53);
- de situatie anders ligt wanneer de
werknemer een bereikbaarheidsdienst verricht waarbij hij permanent beschikbaar
moet zijn maar zonder dat hij op de werkplek aanwezig moet zijn omdat
hij in die situatie zijn tijd vrijer kan besteden en zich met zijn eigen zaken
kan bezig houden, in welke omstandigheden alleen de tijd die is verbonden met
het werkelijk verrichten van diensten wordt beschouwd als arbeidstijd (HvJEU 9
september 2003, Jaeger, C-151/02, ECLI:EU:C:2003:437, punt 65).
Volgens het Hof vormen de verplichting om fysiek aanwezig te
blijven op een door de werkgever aangewezen plaats en de verplichting die qua
plaats en tijd voortvloeit uit de eis om binnen acht minuten op de werkplek te
arriveren een objectieve beperking voor de werknemer om zich aan zijn
persoonlijke en sociale interesses te wijden. Daarin verschilt de
thuiswachtdienst van een gewone wachtdienst. Het Hof beslist daarom dat de tijd
waarin een werknemer thuis een wachtdienst moet verrichten en zich daar ter
beschikking van de werkgever moet houden om binnen acht minuten op zijn
werkplek te arriveren, als arbeidstijd geldt.
Het Hof
herhaalt overigens ook dat de Arbeidstijdenrichtlijn niet de beloning regelt en
dat de Arbeidstijdenrichtlijn er dan ook niet aan in de weg staat dat nationale
wetgeving de beloning regelt op een wijze die niet aansluit bij de verdeling
van arbeidstijd en rusttijd in de Arbeidstijdenrichtlijn.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!