Voortgang werkzaamheden Commissie regulering van werk
Jaar en kwartaal
2019, 3e kwartaal
Nummer
7
Bronnen:
Brief van de Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer van 20 juni 2019 (Discussienota commissie
regulering van werk), Tweede Kamer 2018-2019, 29544, 920
"In wat voor land willen wij werken?”
Discussienota van de Commissie regulering van werk over toekomstbestendig
arbeidsrecht, sociale zekerheid en fiscaliteit van 20 juni 2019, Tweede Kamer
2018-2019, 29544, 847
Wetboek van werk 2025, VAAN-VvA expertgroep,
concept design juni 2019
In november 2018 heeft de regering de Commissie regulering
van werk (Commissie Borstlap) ingesteld. Deze Commissie moet onderzoek doen
naar fundamentele vragen over de toekomst van de regulering van werk. Hoe gaat werk
er in de toekomst uitzien? En met wat voor wetten en regelgeving kan de
overheid daar het beste bij aansluiten? Zijn er aanpassingen nodig, en zo ja, welke?
Te denken valt aan de juridische regels rondom arbeidscontracten, de verdeling
van vast en tijdelijk werk, arbeidsongeschiktheid, belastingen en zzp. De
commissie moet uiterlijk op 1 november 2019 een advies aan de regering uitbrengen.
De Commissie geeft aan het eerst over de "grote vragen” te
willen hebben en niet over concrete maatregelen voor arbeidsmarktbeleid. Met
die "grote vragen” doelt de Commissie op het onderscheiden van de verschillende
sociale, economische en maatschappelijke aspecten van arbeid en de doelen die
daarmee worden nagestreefd. De Commissie wil daarover eerst consensus bereiken
voordat een toekomstbestendig stelsel van regels rond werk kan worden
ontwikkeld. In een discussienota geeft de Commissie aan welke waarden van werk
worden onderscheiden en geeft het voorlopige denkrichtingen aan voor het te
ontwerpen stelsel van regels. Uitdrukkelijk wordt gevraagd om een reactie op de
nota.
Als hoofddoel voor het stellen van regels voor de
arbeidsmarkt noemt de Commissie:
de sociale waarde van arbeid, waarbij regels
moeten zorgen voor:o bescherming
vanwege ongelijke onderhandelingspositie;
o bescherming
tegen inkomensrisico’s door risicodeling;
o bevordering
van participatie.
het creëren van economische waarde, waarbij
regels moeten zorgen voor:
o het
ordenen van arbeidsrelaties, het verlagen van transactiekosten en het
bevorderen van innovatie door het bieden van rechtszekerheid;
o het
behouden en door ontwikkelen van menselijk kapitaal en organisatiekapitaal;
o een
toegankelijke arbeidsmarkt waarop vraag en aanbod zo goed mogelijk bij elkaar
worden gebracht;
het normeren van de manier waarop wij samenleven
door regels rondom werk (doorwerking van regels rondom werk op andere
gebieden). Als voorlopige denkrichtingen formuleert de Commissie:
regels meer richten op een meer gelijk speelveld
voor alle werkenden door:
o
een vergelijkbare arbeidsrechtelijke status te
creëren voor werkenden met een ongelijke onderhandelingspositie;
o
bescherming tegen risico’s van inkomensderving
te laten gelden voor alle werkenden;
o
verschillen in de fiscale behandeling van
verschillende categorieën werkenden weg te nemen;
wendbaarheid en duurzame inzetbaarheid van alle
werkenden bevorderen door:
o
het onderhouden van noodzakelijke kennis en
vaardigheden;
o
te zorgen voor duurzame arbeidsrelaties waardoor
partijen in elkaar kunnen investeren;
o
flexibiliteit binnen arbeidsrelaties voor
werkenden en werkgevenden te bevorderen;
o
tijdelijke arbeidsrelaties mogelijk te laten
zijn indien de aard van de werkzaamheden dat vereist, maar dan tegen een hogere
prijs in verband met de daaraan verbonden risico’s voor werkenden;
volwaardige participatie op de arbeidsmarkt
stimuleren door te zorgen dat (meer) werken loont;
regels robuust, uitlegbaar, uitvoerbaar en
handhaafbaar maken;
nieuwe regels afstemmen op de
verantwoordelijkheid voor goed werkgeverschap/opdrachtgeverschap en goed
werknemerschap/opdrachtnemerschap.
Het toewerken naar een meer gelijk speelveld voor alle
werkenden wordt door de Commissie daarbij urgent genoemd, omdat gevreesd wordt dat
een verdere toename van het aantal flexibele arbeidsverhoudingen (inclusief
zzp) er toe zou kunnen leiden dat een blijvende scheiding op de arbeidsmarkt
ontstaat.
Als bijdrage aan de discussie hebben de Vereniging
Arbeidsrecht Advocaten Nederland en de Vereniging voor Arbeidsrecht in juni
2019 een eerste opzet gemaakt voor een "Wetboek van Werk 2025”. Ook daarin worden
een aantal uitgangspunten, maar deze zijn soms iets meer concreet,
bijvoorbeeld:
gelijke rechtsbescherming, inspraak,
ondersteuning en fiscale behandeling voor alle werkenden;
individuele scholings- en ontwikkelingsbudgetten
voor alle werkenden;
voor de beëindiging van een arbeidsovereenkomst
is een redelijke grond vereist, die achteraf door de rechter wordt getoetst;
een verhoogde werkloosheidsuitkering bij niet
verwijtbare werkloosheid;
vervallen van de transitievergoeding;
inkomensderving door arbeidsongeschiktheid is
gedurende de eerste zes weken voor rekening van de werkverschaffer en daarna
door een collectieve private verzekering;
voldoende inkomen vanaf de pensioenleeftijd voor
alle werkenden.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!