Voorstel van wet Wijziging van enkele wetten van
het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Verzamelwet SZW 2017),Tweede Kamer 2015-2016, 34528
Middels de Verzamelwet SZW 2017 worden technische correcties
en kleine beleidswijzigingen aangebracht in diverse wetten op het gebied van de
sociale zekerheid. Het gaat dan met name over het volgende:
Burgerlijk Wetboek
artikel 7:671a lid 5 BW: in onderdeel b wordt de
verwijzing naar artikel 7:628a BW vervangen door ‘waarin de omvang van de
arbeid niet is vastgelegd’. Als gevolg hiervan kan het UWV alleen toestemming
geven om een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd op te zeggen wegens
bedrijfseconomische redenen nadat de werkgever oproepovereenkomsten heeft
beëindigd waarin de omvang van de arbeid in zijn geheel niet is vastgelegd. Of
de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht al dan niet zijn
vastgelegd, is voor de toepassing van artikel 7:671a BW niet relevant.
Ziektewet
artikel 29 lid 10 ZW: het te laat aanvragen van
een WIA-uitkering leidt tot verlenging van de periode waarover de
eigenrisicodragende werkgever ziekengeld moet betalen;
artikel 29 lid 1 ZW: lid 1 wordt aangepast zodat
de verzekerde die ziek is aansluitend op de faillissementsuitkering op grond
van artikel 61 WW aanspraak kan maken op ziekengeld, indien de
civielrechtelijke opzegtermijn (BW) langer is dan de opzegtermijn die geldt in
het kader van Hoofdstuk IV van de WW;
artikel 29h ZW: met de WWZ is voor de
WW-gerechtigde die na 13 weken ziekte nog steeds ongeschikt is voor zijn
arbeid, opgenomen dat het ziekengeld op dezelfde manier berekend wordt als de
daaraan voorafgaande (reguliere) WW-uitkering (het ZW-dagloon is gelijk aan het
dagloon van die WW-uitkering. Voorgesteld wordt om deze regeling ook van
toepassing te laten zijn voor een WW-gerechtigde die recht krijgt op ziekengeld
(1) bij ziekte als gevolg van orgaandonatie (2) bij ziekte door zwangerschap of
bevalling (3) bij ziekte binnen vier weken na het eindigen van het recht op WW.
Artikel 29h ZW is niet van toepassing op uitkeringsgerechtigden van wie de
eerste werkloosheidsdag is gelegen voor 1 juli 2015;
artikel 52 lid 5 ZW: de werkgever, die eigenrisicodrager
voor de ZW is, krijgt zelf de bevoegdheid toestemming te geven voor een
proefplaatsing in het kader van de ZW. De werknemer, die de werkzaamheden op
een proefplaats gaat verrichten, is voor de duur van de proefplaatsing niet
verplicht om passende arbeid te verkrijgen.
WW·
artikel 8 lid 2 WW: de hoedanigheid van
werknemer gaat niet verloren voor het aantal uren waarop de betrokkene
werkzaamheden als zelfstandige heeft verricht in de periode van 26
kalenderweken onmiddellijk voorafgaand aan het moment waarop de werkzaamheden
in dienstbetrekking, waaruit de betrokkene werkloos is geworden, eindigen. Aan
deze bepaling is toegevoegd dat het ook om andere ‘niet verzekeringsplichtige
werkzaamheden’ gaat;
artikel 19 lid 7 en 12 WW: de werknemer op wie
een uitsluitingsgrond van toepassing is als bedoeld in lid 3 en 4 heeft enkel
geen recht op een WW-uitkering als die omstandigheid (uitsluitingsgrond) zich
voordoet in de dienstbetrekking waaruit hij werkloos is geworden. Lid 12 komt
te vervallen.
WAZO:
artikel 3.10 WAZO: er wordt een lid toegevoegd,
dat ertoe strekt dat de nawerking van dit artikel niet geldt als de betrokkene
voorafgaand recht had op een loongerelateerde WGA-uitkering op grond van de Wet
WIA.
WIA·
artikel 1 WIA: de definitie van arbodienst in de
WIA wordt aangepast aan de definitie die wordt opgenomen in artikel 1 lid 1 ZW;
artikel 82 lid 6 WIA: van het
eigenrisicodragerschap worden ook uitgesloten (1) WGA-uitkeringen aan zieke
werklozen en (2) WGA-uitkeringen aan vangnetters die ziekengeld ontvangen, die
verstrekt zijn direct aansluitend op een dienstbetrekking waarin de werknemer
ziekengeld ontving op grond van de no-riskpolis.
Wet financiering sociale verzekeringen
artikel 38h lid 3 Wfsv wordt in die zin
gewijzigd dat de vaststelling van de quotumheffing plaats dient te vinden voor
1 november in plaats van voor 1 augustus volgend op het kalenderjaar waarover
het quotumtekort wordt vastgesteld.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!