Vervallen van mogelijkheid om achteraf premiekorting te claimen
Jaar en kwartaal
2017, 3e kwartaal
Nummer
6
Bronnen:
Wet van 23 december 2015, houdende
tegemoetkomingen in de loonkosten van specifieke groepen (Wet tegemoetkomingen
loondomein), Staatsblad 2015, nummer 542
Besluit van 14 juni 2017, houdende vaststelling
van het tijdstip van inwerkingtreding van de artikelen inzake loonkostenvoordelen
in de Wet tegemoetkomingen loondomein, Staatsblad 2017, nummer 272
Bij Koninklijk Besluit van 14 juni 2017 is bepaald dat
belangrijke delen van de Wet tegemoetkomingen loondomein op 1 januari 2018 in
werking treden.
De Wet tegemoetkomingen loondomein maakt deel uit van het
pakket Belastingplan 2016. De wet voorziet in een uniforme structuur waarbinnen
tegemoetkomingen kunnen worden verstrekt die het voor werkgevers financieel
aantrekkelijker moeten maken om mensen in dienst te nemen die een kwetsbare
positie op de arbeidsmarkt hebben.
Het wetsvoorstel vormt de bestaande premiekortingen voor
oudere uitkeringsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking om tot
loonkostenvoordelen (LKV’s): een tegemoetkoming aan werkgevers voor het in
dienst nemen van deze werknemers. Bovendien regelt dit wetsvoorstel de
introductie van het lage inkomensvoordeel (LIV): een loonkostenvoordeel voor
werkgevers die werknemers met een relatief laag loon in dienst hebben.
In de plaats van premiekortingen, die de werkgever zelf bij
de berekening van de aangifte loonheffingen in mindering kon brengen, komt nu
een tegemoetkoming die door het UWV aan de hand van aanvragen van de werkgever
wordt berekend op basis van gegevens in de polisadministratie (artikel 4.1 lid
1 Wet tegemoetkomingen loondomein). Om een aanvraag te doen moet de werkgever
zorgen dat uit de loonaangifte blijkt dat een verzoek voor een tegemoetkoming
wordt gedaan (artikel 2.1 Wet tegemoetkomingen loondomein) en moet daaruit
blijken dat aan alle voorwaarden voor de tegemoetkoming is voldaan (artikel 4.1
lid 5 Wet tegemoetkomingen loondomein). Eén van die voorwaarden is dat de
werkgever beschikt over een doelgroepverklaring.
Het UWV verstrekt vervolgens vóór 15 maart aan de werkgever
een overzicht van alle aanvragen die de werkgever in het voorafgaande
kalenderjaar heeft gedaan tot en met 31 januari van het jaar volgend op het
betreffende kalenderjaar (artikel 4.1 lid 4 Wet tegemoetkomingen loondomein).
Daarna wordt de tegemoetkoming door de belastingdienst vastgesteld in een
beslissing die wordt genomen vóór 1 augustus van het kalenderjaar volgend op
het kalenderjaar waarover de tegemoetkoming wordt aangevraagd (artikel 4.2 Wet
tegemoetkomingen loondomein). De uitbetaling vindt plaats door de
belastingdienst binnen zes weken na de datum van de beslissing van de
belastingdienst (artikel 4.4 lid 2 Wet tegemoetkomingen loondomein).
Voor deze andere opzet heeft de regering gekozen omdat het
huidige systeem voor zowel de werkgever als de belastingdienst te complex werd
geacht, waardoor het voor werkgevers moeilijk was om de premiekortingen te
verzilveren en voor de belastingdienst moeilijk om dit te controleren.
Deze nieuwe werkwijze heeft als gevolg dat het veel
moeilijker of zelfs onmogelijk wordt om het beoogde voordeel alsnog toegekend
te krijgen als pas achteraf blijkt dat daar recht op bestond. Dit zou met name
aan de orde kunnen zijn bij een het loonkostenvoordeel "arbeidsgehandicapte
werknemer” (artikel 2.6 e.v. Wet tegemoetkomingen loondomein) omdat werknemers
hun status van arbeidsgehandicapte werknemer vaak uit onwetendheid of uit angst
voor benadeling voor de werkgever verzwijgen, terwijl werkgevers vaak verzuimen
om hier navraag naar te doen. Ten aanzien van de loonkostenvoordelen "doelgroep
banengroep” (artikel 2.10 e.v. Wet tegemoetkomingen loondomein) en "herplaatsen
arbeidsgehandicapte werknemer” (artikel 2.14 e.v. Wet tegemoetkomingen
loondomein) zal de werkgever veelal wel bekend zijn met het bestaan van de
status die recht geeft op de tegemoetkoming.
Als de werkgever nu achteraf ontdekt dat sprake is van recht
op premiekorting, kan de werkgever dat recht alsnog realiseren door alsnog met
terugwerkende kracht correctie-aangiften loonheffingen te doen. Onder de Wet
tegemoetkomingen loondomein zou de werkgever bij het UWV alsnog een nieuwe
aanvraag om een (nieuwe) tegemoetkoming moeten doen. Op grond van het bepaalde
in artikel 4:6 van de Algemene wet bestuursrecht kan het UWV die aanvraag echter
afwijzen als geen sprake is van nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden.
Een feit dat niet bekend was maar wel bekend dat kunnen zijn, kwalificeert
daarbij niet als een nieuw feit.
Het is daarom voor werkgevers zaak om vóór 31 december 2017
na te gaan of wellicht nog recht bestaat op nog niet eerder geëffectueerde
premiekortingen. Werkgevers zouden met name navraag kunnen doen of werknemers
in geval van ziekte recht hebben op een Ziektewetuitkering (no-risk polis,
artikel 29b Ziektewet).
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!