Brief van Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
aan de Tweede Kamer van 17 december 2018 (Transitievergoeding voor kleine
werkgevers), Tweede Kamer 2018-2019, 34351, nummer 30
Regeling van de Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid van 10 december 2018, 2018-0000767274, tot wijziging van de
Ontslagregeling in verband met een wijziging van de voorwaarden voor toepassing
van de overbruggingsregeling transitievergoeding, Staatscourant 2018, 70925
Op grond van artikel 7:673a lid 2 en artikel 7:673d BW geldt
tot 1 januari 2020 een tijdelijke regeling als gevolg waarvan kleine werkgevers
in geval van ontslag een lagere transitievergoeding behoeven te betalen als het
ontslag het gevolg is van het vervallen van arbeidsplaatsen wegens staking van
de onderneming of wegens bedrijfseconomische omstandigheden die het gevolg zijn
van een slechte financiële situatie van de werkgever.
Onder kleine werkgevers worden daarbij verstaan werkgevers
die in de tweede helft van het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar
waarin bij het UWV ontslagvergunning is aangevraagd of waarin bij de
kantonrechter een ontbindingsverzoek is ingediend minder dan 25 werknemers in
dienst had.
De transitievergoeding die de kleine werkgever onder die
omstandigheden bij ontslag moet betalen is lager, doordat bij de berekening van
de hoogte van de transitievergoeding de duur van de arbeidsovereenkomst tot 1
mei 2013 buiten beschouwing wordt gelaten.
De voorwaarden waaronder de kleine werkgever aldus een
lagere transitievergoeding moet betalen zijn geregeld in artikel 24 van de
Ontslagregeling. Deze voorwaarden waren bijzonder streng:
- Het resultaat over de laatste drie boekjaren
moet negatief zijn.
- Het eigen vermogen aan het einde van het laatste
boekjaar moet negatief zijn.
- De
liquiditeit aan het einde van het laatste boekjaar moet eveneens negatief zijn,
in die zin dat het bedrag van de vlottende activa lager is dan het bedrag van
de kortlopende schulden.
In het regeerakkoord was aangekondigd dat deze voorwaarden
zouden worden versoepeld.
Met ingang van 1 januari 2019 worden de voorwaarden
versoepeld aldus dat:
- het gemiddelde resultaat over de laatste drie
boekjaren negatief moet zijn;
- het eigen vermogen aan het einde van het laatste
boekjaar niet negatief hoeft te zijn maar maximaal 15% van het totale vermogen
van de onderneming mag bedragen.
Met de
eerste versoepeling moet worden voorkomen dat een klein positief resultaat in
één boekjaar de toepassing van de regeling verhindert. Met de tweede
versoepeling moet worden voorkomen dat de regeling pas kan worden toegepast als
een faillissement onafwendbaar is.
De oorspronkelijke voorwaarden
blijven echter gelden indien:
- de arbeidsovereenkomst vóór 1 januari 2019 is
opgezegd;
- de werknemer vóór 1 januari 2019 schriftelijk
met de opzegging van de arbeidsovereenkomst heeft ingestemd;
- de arbeidsovereenkomst is opgezegd met
toestemming van de werknemer of het UWV en het verzoek om toestemming vóór 1
januari 2019 is ingediend;
- het verzoek tot ontbinding van de
arbeidsovereenkomst vóór 1 januari 2019 is ingediend.
Vanaf 1
januari 2020 vervalt de "overbruggingsregeling”. Ook kleine werkgevers moeten
vanaf dat moment de volledige transitievergoeding betalen. Als de Wet
arbeidsmarkt in balans op die datum wordt ingevoerd, zal de hoogte van de
transitievergoeding bij lange dienstverbanden wel lager zijn omdat dan geen
sprake meer is van een hogere transitievergoeding na de eerste tien
dienstjaren.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!