Tijdelijke regeling eenmalige tegemoetkoming in verband met aanpassing dagloonbesluit werknemersverzekeringen
Jaar en kwartaal
2016, 3e kwartaal
Nummer
8
Bronnen:
Ontwerpregeling van de Minister van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid, 2016-0000157544, tot vaststelling van een tijdelijke regeling
voor een eenmalige tegemoetkoming in verband met het aanpassen van het
Dagloonbesluit werknemersverzekeringen (Tijdelijke regeling tegemoetkoming Dagloonbesluit
werknemersverzekeringen), Tweede Kamer 2015-2016, 34351, nummer 18
Per 1 juli 2015 was het Dagloonbesluit
werknemersverzekeringen gewijzigd in verband met de wijzigingen die door de Wet
werk en zekerheid werden aangebracht in de Werkloosheidswet (WW). Voor 1 juli
2015 werd het dagloon bepaald op grond van het loon dat een werknemer had
verdiend in de dienstbetrekking waaruit hij werkloos was geworden. De regering
was van mening dat dit niet representatief was voor het bedrag dat een
werknemer gemiddeld per dag had verdiend in het laatste jaar voordat hij
werkloos werd, bijvoorbeeld omdat hij maar kort in de betreffende
dienstbetrekking had gewerkt. Het werd niet rechtvaardig geacht dat een
werknemer die kort had gewerkt tegen een hoog loon een hoger dagloon had dan
een werknemer die langer had gewerkt, maar aanvankelijk tegen een lager loon en
pas op het laatst tegen een hoger loon. De wijziging per 1 juli 2015 hield
daarom in dat het dagloon voortaan zou worden berekend door het loon dat
genoten is in alle dienstbetrekkingen gedurende de referteperiode van een jaar
te delen door 261 dagen. Daarbij deed dus dan niet meer ter zake hoeveel dagen
de werknemer in de referteperiode had gewerkt.
Daardoor ontstonden echter problemen voor starters, herintreders, flexwerkers
en werknemers die na de wachttijd voor de WIA minder dan 35% arbeidsongeschikt
waren. Starters, herintreders en flexwerkers hadden vaak niet gedurende de hele
referteperiode van een jaar gewerkt en door hun dagloon toch te delen door 261
dagen, viel dat dagloon lager uit dan voorheen. Voor werknemers die na de
wachttijd voor de WIA minder dan 35% arbeidsongeschikt waren, werd het dagloon
voorheen berekend over het loon in het laatste aangiftetijdvak waarin het loon
volledig was betaald. Door de wijziging werd het dagloon vanaf 1 juli 2015 de
facto bepaald door de loondoorbetaling gedurende het laatste jaar van ziekte,
waarin veelal slechts 70% van het loon werd betaald.
De regering wil middels een wijziging van het Dagloonbesluit
werknemersverzekeringen het dagloon voor starters, flexwerkers en herintreders
weer bepalen op basis van het loon dat zij gemiddeld per dag hebben genoten na
de aanvang van hun werkzaamheden. Kalendermaanden waarin geen loon is genoten
(bijvoorbeeld vóór aanvang van de werkzaamheden) worden dan bij de bepaling van
het dagloon buiten beschouwing gelaten. Deze wijziging krijgt directe werking
vanaf de datum van inwerkingtreding (beoogd: 1 december 2016).
De wijziging van het Dagloon werknemersverzekeringen gaat
niet gelden voor werknemers van wie het recht op WW-uitkering is ontstaan voor
1 december 2016.
De Minister heeft een Ontwerp gepubliceerd voor een Besluit
waarbij een (mogelijk onvolledige) financiële compensatie wordt geregeld voor
een deel van de werknemers die tussen 1 juli 2015 en 1 december 2016) kregen op
een WW-uitkering. Volledige compensatie voor alle werknemers is volgens de
Minister niet mogelijk omdat dat de uitvoeringspraktijk te zwaar zou belasten.
Een eenmalige tegemoetkoming wordt geregeld voor de volgende
groepen:
starters, herintreders en flexwerkers die recht
hebben gehad op een WW-uitkering die is ontstaan tussen 1 juli 2015 en 1
december 2016;
starters, herintreders en flexwerkers die
werkloos zijn geworden tussen 1 juli 2015 en 1 december 2016 maar geen recht
hebben gekregen op een WW-uitkering vanwege hun inkomsten;
werknemers die na de wachttijd voor de Wet WIA
minder dan 35% arbeidsongeschikt waren en die recht hebben gehad op een
WW-uitkering die is ontstaan tussen 1 juli 2015 en 1 december 2016.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!