Ontslagvergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid
Jaar en kwartaal
2008, 1e kwartaal
Nummer
5
Bronnen:
Hoge Raad 15 februari 2008, www.rechtspraak.nl,
ljn: BC2206
Hoge Raad 25 juni 1999, JAR 1999, 149 (Boulidam)
De Hoge Raad heeft meer duidelijkheid
gegeven over zijn standpunt ten aanzien
van de vraag wanneer een werknemer die wordt ontslagen omdat hij langer dan
twee jaar arbeidsongeschikt is, recht heeft op een ontslagvergoeding.
In het Boulidam-arrest had de Hoge Raad overwogen dat niet
van belang was dat de werknemer arbeidsongeschikt was geworden doordat
hij het werk zo lang had gedaan, maar dat voldoende was nadat hij het
werk zo lang had gedaan. De Hoge Raad liet daaraan echter een overweging
voorafgaan waarin hij aangaf dat de rechtbank in het betreffende geval
kennelijk van oordeel was geweest dat de heer Boulidam door zijn werkgever werd
afgedankt omdat hij te oud en te zwak geworden was om het werk nog te doen en
dat het in die omstandigheden niet aanging om hem zonder een behoorlijke
financiële vergoeding weg te sturen, en plaatste zijn beslissing uitdrukkelijk
in die gedachtegang van de rechtbank.
De overweging van de Hoge Raad riep de vraag op of voor de
toekenning van een ontslagvergoeding in een geval van ontslag wegens langdurige
arbeidsongeschiktheid niet vereist was dat een verband bestond tussen het
ontstaan van de arbeidsongeschiktheid en het werk.
In een arrest van 15 februari 2008 stelt de Hoge Raad
uitdrukkelijk dat de enkele omstandigheid dat een werknemer na een langdurig
dienstverband wegens arbeidsongeschiktheid wordt ontslagen op zichzelf
beschouwd geen grond oplevert voor het toekennen van een vergoeding.
De Hoge Raad gaat daarbij uitdrukkelijk in op het
Boulidam-arrest en wijst er op dat daar ook nog andere omstandigheden aan de
orde waren zoals het te oud en te zwak zijn om het zware werk nog langer te
verrichten, de leeftijd van de werknemer, de beperkte mogelijkheden voor de werknemer
om ander werk te vinden en de zeer beperkte vergoeding die de werkgever had
aangeboden.
Na het arrest van de Hoge Raad kan worden gesteld dat aan
een werknemer die na een langdurig dienstverband wegens arbeidsongeschiktheid
wordt ontslagen vooral dan een ontslagvergoeding toe kan komen als er een
verband is tussen de arbeidsongeschiktheid en het werk. Is dat verband er niet,
dan zal aan de werknemer slechts in uitzonderingsgevallen een vergoeding
toekomen.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!