Het UWV heeft in een brief aan de Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid gevraagd om aanpassing van wet- en regelgeving op een aantal
onderdelen in verband met knelpunten die het UWV ervaart bij de uitvoering van
de werknemersverzekeringen.
Als belangrijkste knooppunt noemt het UWV de oplopende
wachttijd voor sociaal-medische beoordelingen.
Een ander knelpunt betreft de terugvordering van
uitkeringen. Indien die geschiedt in hetzelfde jaar als het jaar van de
betaling kan worden volstaan met terugbetaling van het nettobedrag van de
uitkering (het UWV kan dan de afgedragen loonheffing zelf bij de
belastingdienst terughalen), maar als de terugvordering in een later jaar
plaatsvindt, moet het brutobedrag van de ontvangen uitkering en het UWV worden
terugbetaald en moet de burger zelf terugbetaling van het loonheffing aan de
belastingdienst vragen.
Ook het feit dat het UWV bij de toepassing van de
Werkloosheidswet vaak arbeidsrechtelijke beoordelingen moet doen, wordt door
het UWV als knelpunt ervaren.
De complexiteit van verlofregelingen rondom ouder en kind
als gevolg van het feit dat er zes verschillende soorten verlof zijn die in
hoogte, duur, opnamemogelijkheid en manier van aanvragen verschillen, vraagt
volgens het UWV om vereenvoudiging en harmonisatie.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!