Gevolgen voor inleners van wijzigingen op het gebied van uitzenden en payrolling
Jaar en kwartaal
2020, 1e kwartaal
Nummer
6
In een brief aan de Tweede Kamer bevestigt de Minister van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat arbeidsovereenkomsten tussen
payrollbedrijven en payrollwerknemers niet zo maar kunnen worden omgezet in een
arbeidsovereenkomst die een uitzendovereenkomst is.
Per 1 januari 2020 is een groot aantal wijzigingen
opgetreden op het gebied van uitzenden en payrolling. Uitzenden is door een
drietal oorzaken vooral duurder geworden. Payrolling daarentegen is voor
cliënten van de payrollbedrijven (inleners) veel minder interessant geworden.
Cliënten van payrollbedrijven konden tot 1 januari 2020 profiteren van de veel
grotere mogelijkheden die payrollbedrijven hadden om arbeidskrachten flexibel
in dienst te nemen. Vanaf 1 januari 2020 geldt deze extra flexibiliteit echter
alleen nog voor de lopende arbeidsovereenkomst, maar niet meer voor de
eerstvolgende arbeidsovereenkomst die moet worden gesloten zodra die lopende
arbeidsovereenkomst is geëindigd. Ook aan de mogelijkheid om werknemers via een
payrollbedrijf tegen gunstigere arbeidsvoorwaarden in dienst te nemen komt per
1 januari 2020 een einde.
Payrollbedrijven zouden zich kunnen omvormen tot
uitzendbedrijven. Dan hebben zij weer wel meer mogelijkheden om arbeidskrachten
flexibel in dienst te nemen en dus ook flexibel ter beschikking te stellen aan
hun cliënten, al betekent dat ook dat hun kosten zullen toenemen. Maar voor
lopende arbeidsovereenkomsten biedt dat geen oplossing. Dat blijven
overeenkomsten waarop het wettelijke regime van de payrollovereenkomst van
toepassing blijft. Zonder medewerking van de werknemer (die er juist belang bij
heeft om dat niet te doen) kunnen het geen uitzendovereenkomsten worden
Cliënten van payrollbedrijven doen er goed aan om zich af te
vragen of de inschakeling van een payrollbedrijf nog wel de voordelen brengt
waarvoor het payrollbedrijf ooit is ingeschakeld. Als de keuze daarbij zou zijn
om afscheid te nemen van het payrollbedrijf, rijst natuurlijk de vraag hoe het
dan verder moet met de lopende arbeidsovereenkomsten van de werknemers die aan
de cliënt ter beschikking zijn gesteld. Het payrollbedrijf kan deze werknemers
niet ontslaan vanwege het enkele feit dat de opdracht van de inlener is
geëindigd. Tegelijkertijd heeft de inlener deze arbeidskrachten waarschijnlijk
gewoon nodig. Het ligt daarom voor de hand dat de werknemers bij het
payrollbedrijf uit dienst gaan en bij de inlener in dienst komen.
Deze "verhuizing” van werknemers kan echter niet zonder de
toestemming van de werknemers gebeuren. Om die toestemming te krijgen zal de
inlener waarschijnlijk toe moeten zeggen dat voor de werknemers als gevolg van
die verhuizing geen rechten verloren gaan. Dat zou dus betekenen dat de datum van
indiensttreding bij het payrollbedrijf bij de verhuizing gehandhaafd blijft en
dan ook zou gaan gelden als datum van indiensttreding bij de inlener. Maar
juist daar schuilen mogelijk gevaren voor de werkgever. Wat bijvoorbeeld als
het pensioenfonds van de inlener daaruit de conclusie zou trekken dat vanaf de
datum van indiensttreding pensioenpremies verschuldigd zouden zijn?
Het "overhevelen” van werknemers van een payrollbedrijf naar
de inlener is allerminst een sinecure.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!