Besluit gedifferentieerde premie WGA 2013,
besluit van UWV van 14 augustus 2012, Staatscourant 3 september 2012, nr. 17825
Het UWV heeft de parameters
vastgesteld aan de hand waarvan de gedifferentieerde WGA-premies van werkgevers
(die geen eigenrisicodrager voor de WGA zijn) voor 2012 worden berekend.
De premies en parameters zijn als
volgt vastgesteld:
jaar:
minimumpremie
kleine werkgever
maximumpremie
kleine werkgever
minimumpremie
grote werkgever
maximumpremie
grote werkgever
2009
0,27%
1,47%
0,00%
1,96%
2010
0,59%
1,59%
0,06%
2,12%
2011
0,56%
1,65%
0,07%
2,20%
2012
0,48%
1,59%
0,13%
2,12%
2013
0,47%
1,56%
0,13%
2,08%
jaar:
grensbedrag
grote/kleine werkgever
basispremie
rekenpercentage
gemiddeld
werkgeversrisico
correctiefactor
2009
€ 705.000
5,70%
0,47%
0,71%
0,69
2010
€ 730.000
5,70%
0,59%
0,36%
1,47
2011
€ 747.500
5,65%
0,62%
0,28%
1,96
2012
€ 755.000
5,05%
0,55%
0,22%
1,90
2013
€ 757.500
0,54%
0,23%
1,78
De gevolgen van de vaststelling van de hoogte van de
gedifferentieerde WGA-premie en de ontwikkeling van de gedifferentieerde
WGA-premie gedurende de laatste jaren, kunnen het beste in beeld worden
gebracht aan de hand van wat voorbeelden, waarbij de financiële gevolgen van de
toekenning van een WGA-uitkering aan een (ex-) werknemer voor de door de
gedifferentieerde WGA-premie van de werkgever worden berekend.
kleine werkgevers
Voor kleine werkgevers betekent de toekenning van een
WGA-uitkering aan een (ex-) werknemer doorgaans dat in plaats van de
minimumpremie de maximumpremie verschuldigd is. De gevolgen zijn dan ook vooral
afhankelijk van het verschil tussen die minimumpremie en de maximumpremie en de
hoogte van de premieplichtige loonsom waarover dat verschil berekend moet
worden.
grote werkgevers
De gevolgen van de ontwikkeling van de gedifferentieerde
WGA-premie van grote werkgevers kunnen niet eenvoudig worden afgelezen aan de
hand van het verschil tussen de minimumpremie en de maximumpremie, omdat de
toerekening van één WGA-uitkering doorgaans nog niet tot gevolg heeft dat de
premie stijgt van het minimum naar het maximum. Een berekening van de premie
aan de hand van een voorbeeld laat echter de invloed van een WGA-uitkering op
de gedifferentieerde WGA-premie zien en de ontwikkeling daarvan in de tijd
(2009-2013).
Stel:
een werkgever heeft in het betreffende
premiejaar (dus respectievelijk in 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013) een loonsom
van € 1.000.000;
die loonsom is steeds jaarlijks ten opzichte van
het kalenderjaar daarvoor met 3% gestegen;
aan de betreffende werkgever worden in het
betreffende premiejaar € 10.000 aan arbeidsongeschiktheidslasten
(uitbetaalde WGA-uitkeringen over het kalenderjaar dat twee jaar daarvóór is
gelegen) toegerekend.
De gevolgen voor de
gedifferentieerde WGA-premie zijn dan als volgt:
Het bovenstaande voorbeeld is
enigszins willekeurig gekozen en de gevolgen voor de gedifferentieerde
WGA-premie van de toerekening van een WGA-uitkering kunnen bij andere voorbeelden
wat anders zijn, maar de ontwikkeling van de gedifferentieerde WGA-premie van
jaar tot jaar is in het voorbeeld wel te zien.
Het voorbeeld zou niet veel anders
uitvallen als de werkgever een veel grotere premieplichtige loonsom zou hebben
gehad en daaraan dezelfde uitkering zou zijn toegerekend. Er zou dan immers een
veel lager premiepercentage uit de bus zijn gerold, dat vervolgens echter over
een veel hoger premieplichtig loon zou worden berekend. Het omgekeerde is
eveneens waar. De belangrijkste invloed die de hoogte van de premieplichtige
loonsom in het voorbeeld heeft is te bepalen wanneer de maximumpremie wordt
bereikt. Dat is eerder het geval naarmate de premieplichtige loonsom kleiner
is.
Wat veel invloed heeft op de
uitkomsten in het voorbeeld is de ontwikkeling van de premieplichtige loonsom
tussen het jaar waarover het premiebedrag wordt berekend en de zes voorliggende
jaren. Naarmate de loonsom door die jaren heen meer stijgt, vallen zowel het premiepercentage
als het premiebedrag hoger uit. Het omgekeerde is ook waar.
Werkgevers die de hoge gedifferentieerde WGA-premie niet
willen betalen, hebben nog tot 1 oktober 2012 de kans om de belastingdienst
toestemming te vragen om per 1 januari 2013 eigenrisicodrager te worden.
Vanwege de vele verschillen met het systeem van de premiedifferentiatie dient
een overstap naar eigenrisicodragen echter uitsluitend weloverwogen te worden
genomen om grote onvoorziene problemen te voorkomen. De regering had zich bij
de evaluatie van de WIA voorgenomen om de termijn van 1 oktober te verlengen en
de mogelijkheid om per 1 juli eigenrisicodrager te worden te laten vervallen,
maar tot heden is dat allebei niet gebeurd.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!