Concept-wijziging Besluit Wfsv (gedifferentieerde premie Werkhervattingskas van startende werkgever)
Jaar en kwartaal
2019, 2e kwartaal
Nummer
6
Bronnen:
Ontwerp van 1 april 2019 voor een besluit tot
wijziging van het Besluit Wfsv in verband met aanpassingen in de premiestelling
voor startende werkgevers
Hoge Raad 4 mei 2018, ECLI:NL:HR 2018:670
Voor de heffing van de gedifferentieerde
premie Werkhervattingskas wordt onderscheid gemaakt tussen kleine, middelgrote
en grote werkgevers. Kleine werkgevers betalen een sectoraal vastgestelde
premie (artikel 2.6 lid 3 Besluit Wfsv), grote werkgevers een premie die wordt
vastgesteld op basis van de Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkeringen die twee
jaar eerder zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers (artikel 2.6 lid 4 Besluit
Wfsv) en voor middelgrote werkgever wordt de premie vastgesteld op basis van
een gewogen gemiddelde van de sectorale en individuele premies (artikel 2.6 lid
5 Besluit Wfsv).
De vraag wie daarbij een kleine,
middelgrote of grote werkgever is gebeurt op basis van de hoogte van de
premieplichtige loonsom in het tweede kalenderjaar dat voorafgaat aan het
kalenderjaar waarvoor de premie moet worden vastgesteld (artikel 2.5 lid 1
onder b., c. en d. Besluit Wfsv).
Startende werkgevers werden daarbij
door de belastingdienst ingedeeld als kleine werkgevers, omdat zij twee jaar
eerder geen loonsom hadden en dus een loonsom beneden de grens tussen kleine en
middelgrote werkgevers. In een arrest van 4 mei 2018, ECLI:NL:HR 2018:670 had
de Hoge Raad bepaald dat deze praktijk in strijd was met de wet, omdat in
artikel 2.17 Besluit Wfsv, van welk artikel de titel luidt: "premiepercentage
startende werkgever”, het percentage van de gedifferentieerde premie van de
werkgever die de hoedanigheid van werkgever heeft gekregen in het eerste of
tweede kalenderjaar voorafgaande aan het kalenderjaar waarvoor de premie wordt
vastgesteld zou moeten worden vastgesteld op het rekenpercentage.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 1
april 2019 een ontwerp van een Koninklijk Besluit voor internetconsultatie
gepubliceerd, waarbij een wijziging van artikel 2.17 van het Besluit Wfsv wordt
voorgesteld die als strekking heeft dat de vaststelling van de
gedifferentieerde premie Werkhervattingskas voor startende werkgevers in
overeenstemming wordt gebracht met de uitvoeringspraktijk die de
belastingdienst voorafgaand aan het arrest van de Hoge Raad van 4 mei 2018
hanteerde. Deze wijze van premievaststelling zou beter aansluiten bij het WGA-
of ZW-risico van de betreffende startende werkgever.
De voorgestelde nieuwe regeling houdt in dat:
als startende werkgevers worden beschouwd werkgevers
die werkgever zijn geworden in het kalenderjaar waarvan de premie wordt
vastgesteld of in het eerste of tweede kalenderjaar daaraan voorafgaand;
de gedifferentieerde premie van deze startende
werkgevers in beginsel gelijk is aan die van kleine werkgevers;
de gedifferentieerde premie afwijkend kan worden
vastgesteld voor werkgevers die de hoedanigheid van werkgever hebben gekregen
in het tweede kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarvan de premie moet
worden vastgesteld (in welk geval het dus over het derde premiejaar gaat),
aangezien dan wel kan worden vastgesteld of sprake is van een kleine,
middelgrote of grote werkgever;
de wijze van berekening van de gedifferentieerde
premie Werkhervattingskas dan echter afwijkend is in die zin dat in plaats van
het individuele werkgeversrisicopercentage het gemiddelde percentage (als
bedoeld in artikel 2.8 Besluit Wfsv) wordt gehanteerd.
Aldus betreft de voorgestelde wijziging niet slechts de
vaststelling of sprake is van een kleine, middelgrote of grote werkgever, maar
ook de wijze waarop vervolgens de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas in
het derde premiejaar wordt berekend. De reden van deze laatste wijziging is dat
het individuele werkgeversrisicopercentage niet zou kunnen worden vastgesteld.
Onduidelijk is echter waarom het individuele werkgeversrisicopercentage in het
derde kalenderjaar niet zou kunnen worden berekend. Het individuele
werkgeversrisicopercentage bestaat uit de ZW- of WGA-lasten van het tweede
kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarvan de premie moet worden vastgesteld
gedeeld door de gemiddelde premieplichtige loonsom over dat kalenderjaar en de
vier voorafgaande kalenderjaren. Artikel 2.16 Besluit Wfsv kent daarbij een
regeling die een correctie op de berekening aanbrengt voor de ontbrekende jaren
waarin de werkgever nog geen werkgever was.
De beoogde datum van inwerkingtreding van deze wijziging is
1 januari 2020 en geldt op dat moment ook voor startende werkgevers die korter
dan twee jaar bestaan.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!