Brief van Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid aan Tweede Kamer van 29 juni 2018, Aanpak knelpunten
sectorindeling in verband met de Wet arbeidsmarkt in balans, Tweede Kamer
2017-2018, 34775, nummer AF
Besluit van Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid van 29 juni 2018, Regeling van de Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid van 29 juni 2018, 2018-0000083333, tot wijziging van de
Regeling Wfsv in verband met afschaffing van de verruimde inlooptermijn voor
overschotten of tekorten van sectorfondsen en afschaffing van de mogelijkheid
van concernaansluiting bij sectorindeling, Staatscourant 3 juli 2018, nummer
37506
In het concept-wetsvoorstel Wet arbeidsmarkt in balans, dat
de regering eerder dit jaar voor internetconsultatie publiceerde, wordt
voorgesteld om de sectorale differentiatie van de WW-premie met ingang
van 2020 af te schaffen. Ook de (gedeeltelijke) sectorale differentiatie
van de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (ZW en WGA) voor kleine en
middelgrote werkgevers zal dan op termijn komen te vervallen.
In een brief aan de Tweede Kamer van 29 juni 2018 deelt de
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid mede dat de ministerraad die dag
heeft ingestemd met het voorstel voor de Wet arbeidsmarkt in balans (dat dan
eerst naar de Raad van State wordt gestuurd alvorens bij de Tweede Kamer te
worden ingediend) en dat de Minister en de Staatssecretaris van Financiën
besloten hebben om per direct een aantal maatregelen te nemen om knelpunten bij
de uitvoering van de sectorindeling aan te pakken.
De Minister geeft aan dat de sectorindeling voor de
belastingdienst in toenemende mate uitvoeringsproblemen oplevert. Door
verouderde omschrijvingen van de sectoren is de sectorindeling vaak moeilijk.
Werkgevers vertonen steeds vaker "shopgedrag” om zo min mogelijk premies af te
dragen. En het aantal bezwaar-, beroeps- en cassatiezaken is sterk gestegen,
tot inmiddels ruim duizend per jaar.
Daarom worden drie maatregelen getroffen:
Geen terugwerkende
kracht
Verzoeken van de werkgever tot wijziging van de
sectorindeling zullen alleen nog plaatsvinden met ingang van een datum in de
toekomst. Terugwerkende kracht is alleen mogelijk als sprake is van
bevoordeling van de werkgever door het te laat doorgeven van wijzigingen die
relevant zijn voor de sectorindeling, dus wanneer de terugwerkende kracht en
nadelen van de werkgever werkt.
Geen gesplitste
aansluitingen meer
Op grond van artikel 97 lid 3 Wet financiering sociale
verzekeringen kon de belastingdienst op aanvraag van een werkgever besluiten
dat hij voor verschillende soorten werkzaamheden in verschillende sectoren zou
worden ingedeeld. Nieuwe verzoeken voor een gesplitste aansluitingen zullen
echter niet meer worden ingewilligd.
Geen
concernaansluitingen meer
Op grond van artikel 5.4 Regeling Wfsv kon de
belastingdienst op aanvraag van twee of meer werkgevers besluiten dat deze
zouden zijn aangesloten bij dezelfde sector (zijnde de sector waartoe de
werkzaamheden behoorden waarvoor de gezamenlijke werkgevers het grootste bedrag
aan premieplichtige loon betaalden), als deze werkgevers tot eenzelfde
economische of organisatorische eenheid behoorden. Nieuwe verzoeken voor een
dergelijke concernaansluiting zullen echter niet meer worden ingewilligd.
Om de eerste twee maatregelen te treffen, zal de Wet
financiering sociale verzekeringen worden aangepast. Dat zal gebeuren bij de
Wet arbeidsmarkt in balans. Het besluit tot wijziging van de Regeling Wfsv is
op 29 juni 2018 meteen ook gepubliceerd.
Om te voorkomen
dat werkgevers op de aanpassing van de wettelijke regels omtrent de concern aan
zouden gaan anticiperen, krijgt de wijziging van de Wet financiering sociale
verzekeringen terugwerkende kracht tot 29 juni 2018, 17:00 uur. De
wijziging van de Regeling Wfsv werkt ook met ingang van dat tijdstip. Verzoeken
betreffende de sectorindeling die voordien zijn ingediend, zullen nog op grond
van het "oude” recht worden behandeld.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!