Wet over werken op zondag en verruiming zeggenschap van werknemer over arbeidstijden
Datum: 00-00-0000 Uitgavejaar en uitgavenummer: 2003 / 75 Vindplaats: Zie: Wet van 14 maart 2003 tot wijziging van de Arbeidstijdenwet en het Burgerlijk Wetboek ter verruiming van zeggenschap van werknemers over arbeidstijden, Staatsblad 2003, 141
Uitspraak
De initiatiefwet van de Tweede Kamerleden Bussemaker (PvdA) en Van Dijke (Christen Unie) heeft inmiddels het Staatsblad gehaald. Door de wet kunnen werknemers niet meer worden verplicht tot werken op zondag. De werknemer moet per keer met het werken op zondag instemmen en kan niet worden ontslagen wegens het weigeren van die instemming. Een en ander geldt niet voor sectoren waar het werken op zondag uit de aard van de arbeid voortvloeit (bijvoorbeeld: de zorg) en waarin het werken op zondag uitdrukkelijk is bedongen.Daarnaast wordt de werkgever verplicht bij de vaststelling van het arbeidstijdenpatroon van de werknemer zoveel mogelijk rekening te houden met de persoonlijke omstandigheden van de werknemer buiten de arbeid, waaronder in elk geval begrepen de zorg voor kinderen, afhankelijke familieleden, verwanten en naasten en maatschappelijke verantwoordelijkheden van de werknemer (waaronder volgens de wetsgeschiedenis bijvoorbeeld het trainen van een sportteam zou kunnen vallen). Ook moet de werkgever de arbeid zoveel mogelijk in een bestendig en regelmatig arbeidspatroon laten verrichten, met het oog op de verantwoordelijkheden van de werknemer buiten de arbeid.
Commentaar
De datum van inwerkingtreding van deze wet moet nog nader bij Koninklijk Besluit worden bepaald. Werkgeversorganisaties hebben duidelijk te kennen gegeven niet gecharmeerd te zijn van deze initiatiefwet. Het behoeft dan ook niet te verbazen, als zij zouden proberen tijdens of na de kabinetsformatie invloed uit te oefenen om de regering ertoe te bewegen het wetvoorstel niet in werking te laten treden of in te trekken.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!