De overlijdensuitkering van artikel 7:674 lid 2 B.W.
Datum: 00-00-0000 Uitgavejaar en uitgavenummer: 2000 / 36
Uitspraak
Tot 1 januari 1997 was de werkgever op grond van het toenmalige artikel 1639l lid 2 B.W. verplicht om aan de nagelaten betrekkingen van de werknemer over de periode vanaf de dag na het overlijden van de werknemer tot en met de laatste dag van de tweede maand na die, waarin het overlijden plaatsvond, een uitkering te verlenen ten bedrage van het loon dat de werknemer laatstelijk rechtens toekwam. Met ingang van 1 januari 1997 is de periode waarover de overlijdensuitkering dient te worden verstrekt verkort tot vanaf de dag na overlijden tot en met één maand na de dag van het overlijden. Per 1 april 1997 is vervolgens het nieuwe arbeidsrecht in werking getreden en zijn de bepalingen inzake het overlijden van de werknemer neergelegd in artikel 674 van boek 7, titel 10 van het BW. De wetgever heeft echter bij de vaststelling van titel 7:10 verzuimd om artikel 674 aan te passen aan de wijziging per 1 januari 1997. Met als gevolg dat vanaf 1 april 1997 de overlijdensuitkering weer verstrekt diende te worden over de periode vanaf de dag na overlijden tot en met de laatste dag van de tweede maand na die, waarin het overlijden plaatsvond.De wetgever heeft dit verzuim vervolgens hersteld en vanaf 31 december 1997 dient de uitkering verstrekt te worden over de periode vanaf de dag na overlijden tot en met één maand na de dag van het overlijden. Bovenstaande heeft betrekking op de wettelijke regeling. In CAOs is vaak een langere periode opgenomen.
Aangezien wij regelmatig worden benaderd met vragen over de periode waarover de wettelijke uitkering bij het overlijden van een werknemer aan de nagelaten betrekkingen dient te worden verstrekt, hebben wij de historie van de wetsbepaling voor u op een rij gezet. Het blijkt dat diverse (door onze cliënten veel gebruikte) almanakken nog steeds uitgaan van de oude regeling. Voor degenen die onder het vangnet van de Ziektewet vallen (bijvoorbeeld arbeidskrachten die op grond van een fictieve dienstbetrekking verzekerd zijn, zoals onder omstandigheden bijvoorbeeld thuiswerkers) geeft artikel 35 Ziektewet recht op een overlijdensuitkering ter grootte van het loon over één maand.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!