Ook vergoeding bij ontslag via Regionaal Directeur Arbeidsvoorziening
Datum: 00-00-0000 Uitgavejaar en uitgavenummer: 1996 / 5 Vindplaats: Zie: Kantonrechter Utrecht 24 juli 1996, JAR 1996/185
Uitspraak
Een werkgever die een werknemer wil ontslaan kan kiezen tussen het vragen van ontslagvergunning aan de Regionaal Directeur voor de Arbeidsvoorziening (R.D.A.) en het indienen van een verzoekschrift bij de Kantonrechter tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Aan de eerste procedure kleven nogal wat nadelen, waardoor juristen veelal kiezen voor de procedure bij de Kantonrechter. Een voordeel van de procedure bij de R.D.A. is dat de R.D.A. aan de werknemer geen vergoeding kan toekennen. Weliswaar kan de werknemer zich achteraf nog tot de Kantonrechter wenden met het verzoek om hem alsnog een vergoeding toe te kennen, omdat het ontslag zonder afvloeiingsregeling "kennelijk onredelijk" zou zijn, maar de uitkomst van deze procedure heette in de praktijk nogal onzeker te zijn. In een recente uitspraak heeft de Kantonrechter te Utrecht uitgesproken dat het voor hem niet veel uitmaakt of de vergoeding moet worden toegekend in een ontbindingsprocedure dan wel na verlening van een ontslagvergunning in een kennelijk onredelijk ontslag-procedure: De Kantonrechter acht het in strijd met de redelijkheid en billijkheid dat de werknemer beroofd zou worden van een billijke vergoeding door "het enkele feit dat de werkgever zijn keus heeft laten vallen op de R.D.A. ".
Commentaar
De Kantonrechter in Utrecht zet hiermee de deur voor het vragen van vergoedingen in kennelijk onredelijk ontslag-procedures wagenwijd open. Anderzijds is het juist de Kantonrechter in Utrecht (en Amersfoort) geweest die onlangs tot in detail bekend maakte welke richtlijnen de Kantonrechters hanteren bij het toekennen van vergoedingen bij ontslag. Nu deze richtlijn bekend zal zijn bij de gemachtigden van partijen valt te verwachten dat zij in veel gevallen ook zonder tussenkomst van de Kantonrechter een regeling zullen treffen met betrekking tot de ontslagvergoeding na verlening van een ontslagvergunning. Overigens maakte onlangs ook de Kantonrechter te Breda expliciet bekend welke uitgangspunten men hanteert, zij het dat deze uitgangspunten veel minder gedetailleerd zijn dan die van de Kantonrechter te Utrecht.
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 27 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Voor (middel)grote werkgevers wordt de hoogte van die premie beïnvloed door de bedragen die in 2023 als Ziektewet- respectievelijk WGA-uitkering zijn uitbetaald aan (ex-) werknemers. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt!
U heeft nog:00days,
00hours, 00minutes en
00seconds
Realiseer grote besparingen en laat ons uw premiebesluit 2025 controleren!
Op 25 november 2024 stuurde de belastingdienst aan werkgevers de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas 2025. In dit besluit is vermeld hoe hoog de premie is die de werkgever in 2025 aan de belastingdienst moet betalen. Uit de controles van premiebesluiten en daaraan ten grondslag liggende uitkeringsbesluiten die wij in het verleden uitvoerden blijkt dat de kans dat de premie te hoog is vastgesteld maar liefst 74% bedraagt! En deze werkgevers verdienden iedere geïnvesteerde euro gemiddeld 22 maal terug.
Is uw werknemer bijna twee jaar arbeidsongeschikt? Dan komen veel vragen op u af. Wilt u zeker weten dat u de juiste beslissingen neemt? Neem dan tijdig contact met ons op voor een WIA-Poort Scan!
Wilt u daarbij ook concrete adviezen ontvangen waarmee u eventueel zelf gewenste acties kunt nemen? Upgrade dan uw arbeidsrecht abonnement naar een plus- of top abonnement!