Mille Miglia: van oorsprong een autorace die tussen 1927 en 1957 werd verreden. Van Brescia in het noorden van Italië voerde het parcours naar Rome en dan weer terug naar Brescia. Tegenwoordig is de “Mille Miglia” een prestigieuze vijfdaagse rally voor bezitters van oldtimers die jaarlijks in juni wordt gehouden. Om deel te nemen aan de rally moet de auto tussen 1927 en 1957 aan de race hebben deelgenomen. Daarnaast kunnen eigenaren van auto’s die van hetzelfde model zijn als een auto die tussen 1927 en 1957 ooit meedeed aan de race, door de organisatie als deelnemer aan de race worden toegelaten. Daarmee is de rally natuurlijk wel een elitair evenement. Tijdens de voorafgaande inspectie van de auto’s in de straten en pleinen van Brescia kunnen echter ook minder gefortuneerde liefhebbers de deelnemende auto’s volop bewonderen. En uiteraard trekt de rally ook langs het parcours veel bekijks. Samen met het prachtige Italiaanse land waardoor de rally voert, vormt de Mille Miglia de inspiratie voor de illustratie van onze kerstkaart van dit jaar.
Dat niet alle dromen bedrog zijn mochten wij zelf ervaren. Een pand helemaal naar eigen inzicht inrichten om zo het kantoor beter te laten functioneren, was een lang gekoesterde wens van Joop van Zijl. Het sterk uitgebreide team van Kantoor Mr. van Zijl en Van Zijl Casemanagement (26 personen) zal in juni 2022 verhuizen naar dat nieuwe kantoorpand.
2020 was natuurlijk het jaar van het coronavirus. Mensen werden er ziek door, soms ernstig ziek, en veel mensen hadden er ook doden door te betreuren. De uitbraak van het coronavirus had ook belangrijke maatschappelijke gevolgen. Ondernemers werden er soms zwaar door geraakt. En vakantie houden deden we vanwege het coronavirus vooral in eigen land. Want het buitenland was meestal “code oranje”. Ondanks dat vakantie in eigen land geen straf hoeft te zijn, wensten wij onze cliënten en relaties een virusvrij 2021.
Tja, als wij konden toveren, dan wisten wij natuurlijk wel een paar dingen die wij zouden willen veranderen. Toveren kunnen wij echter niet, maar voor het geval het jaar 2020 voor onze cliënten en relaties wat minder betoverend zou verlopen dan wij hen eind 2019 toewensten, kunnen zij natuurlijk wel rekenen op een magische samenwerking met de advocaten en casemanagers van ons kantoor.
De voorspelling dat 2019, hoe dan ook, het jaar van de Brexit zou worden, was niet erg gewaagd. Als wens voor 2019 spraken wij uit dat de Brexit niet de opmaat zou zijn voor minder internationale samenwerking, hooguit voor een andere, betere vorm van internationale samenwerking. Onze cliënten en relaties wensten wij eind 2018 toe dat succesvolle samenwerking hen zou helpen om in 2019 hun doelen te bereiken. Dat zij bij het bereiken van hun doelstellingen op de samenwerking met de advocaten en casemanagers van ons kantoor zouden kunnen rekenen als zij bij het nastreven van die doelen zouden stuiten op personeelsvraagstukken, was en is daarbij natuurlijk een zekerheid.
Op de illustratie van de kerstkaart die wij eind 2015 verzonden zijn de elf advocaten en de drie register casemanagers te zien als een goed gedrilde legereenheid. In 2015 hebben de advocaten van Kantoor Mr. van Zijl en de register casemanagers van Van Zijl Casemanagement extra scholingsinspanningen gedaan om zich te bekwamen in de nieuwe Wet werk en zekerheid en om te kunnen blijven voldoen aan de sterk gestegen vraag naar begeleiding van werkgevers bij bezwaar, beroep en hoger beroep tegen beslissingen van het UWV betreffende Ziektewet- en WGA-uitkeringen van (ex-) werknemers.
De Tilburgse kermis is jaarlijks een groot feest. Gedurende tien dagen aan het einde van de maand juli trekken jaarlijks in totaal meer dan een miljoen mensen langs meer dan 200 attracties die zijn opgesteld in een 4,5 kilometer lang lint door het centrum van de stad. Minder positief is het echter als men zegt dat het bij iemand “kermis is”. Dan heeft iets of iemand de zaak op stelten gezet en is het mis. Zijn het werknemers die in een bedrijf de zaak op stelten zetten, of is het het UWV die dat doet omdat werknemers wegens ziekte arbeidsongeschikt zijn? In dat geval staan in Tilburg de tien advocaten van Kantoor Mr. van Zijl en de drie register casemanagers van Van Zijl Casemanagement (ondersteund door nog zes medewerksters van het secretariaay en de financiële administratie) klaar om te zorgen dat zij van een koude kermis thuiskomen.
De verovering van het Wilde Westen inspireerde ons eind 2013 bij het verzenden van een Kerst- en nieuwjaarswens naar onze cliënten en relaties. Waar die verovering een avontuur was, gold dat wat ons betreft ook voor het jaar 2014, dat een jaar leek te gaan worden met nog steeds veel onzekerheden en uitdagingen. Tegelijkertijd blikten wij al vooruit naar het 25-jarig bestaan van ons kantoor op 1 oktober 2014.
Wijn maken was het thema van onze eindejaarswens in 2012. Bij het wijn maken hangt veel af van het weer, maar ook het vakmanschap van de wijnmaker is van belang. Wij zagen op dat punt de overeenkomst met de moeilijke omstandigheden waarmee veel ondernemers zich einde 2012 geconfronteerd zagen. Onze cliënten wensten wij voor 2013 een “groot jaar”. Tevens kondigden wij de start van de activiteiten van Van Zijl Casemanagement B.V. per 1 april 2013 aan.
Het Circus Mr. van Zijl wenst zijn hooggeëerde publiek een duizelingwekkend 2011. Ook in dat jaar staan alle artiesten van het circus weer voor zijn publiek klaar, ongeacht of van hen een krachttoer dan wel een evenwichtsact verlangd wordt. Het circus betreurt het overlijden van Richard Bruurs in 2010, maar ziet uit naar de komst van Annemarie Lammers per 1 januari 2011. Bovendien wordt verdere uitbreiding van het circus per 1 april 2011 aangekondigd.
Het jaar 2009 was voor de meesten van onze cliënten een slecht jaar. Maar doordat onze cliënten vaker een beroep op de advocaten van ons kantoor moesten doen om te helpen hun problemen op te lossen, was het voor ons kantoor juist een erg goed jaar. Economen noemen een onderneming die beter presteert als de conjunctuur omlaag gaat “anti-cyclisch”. Op de illustratie van de kerstkaart die wij eind 2009 verzonden is te zien dat wij onszelf niet als anti-cyclisch beschouwen.”
"De kredietcrisis verhindert de veertien medewerk(st)ers van ons kantoor niet om eind 2008 met wintersportvakantie te gaan. Crises zijn soms nodig om te komen tot structurele veranderingen. De kredietcrisis kan een einde aan duistere financiële producten die fantastische voordelen lijken te bieden maar de daaraan verbonden risico's onderbelicht laten. En misschien komt ook een einde aan de combinatie van bonusregelingen en ontslagvergoedingen van ceo's van de allergrootste ondernemingen, waardoor zij bovenmatig beloond worden als de aandelenkoersen stijgen en excessieve ontslagvergoedingen krijgen als de aandelenkoersen dalen. Zo bezien vormt de kredietcrisis ook een kans voor bedrijven die gewoon goede producten en diensten bieden voor een eerlijke prijs. Daarom wensten wij onze cliënten en relaties eind 2008 een "gedegen 2009".
“Eind 2004 maakten wij ons zorgen over de hoge kosten van arbeid in Nederland, met name in verhouding tot landen als China en India. Wij ontwaarden vijftien verschillende wettelijke regelingen in Nederland op grond waarvan werknemers niet zouden behoeven te werken, voor elk van onze medewerk(st)ers één.”
Bij onze kerst- en nieuwjaarswens van einde 2003 hebben wij ons voor één keer de rol van filmmakers aangemeten. Voor de 15 medewerk(st)ers van ons kantoor (inclusief de "regizeur") speelt er daarbij echter maar één de hoofdrol, en dat bent u als u onze cliënt bent. Een "goed bekeken 2004" was onze wens voor al onze relaties.
Bij onze werkwijze past dat wij maximale openheid in achtnemen over de voorwaarden en kosten van onze dienstverlening “Het werk van de bergbeklimmer vergeleken met het werk van de advocaat. Eenzaam, maar wel afhankelijk van de ondersteuning door de teamleden, waarmee hij met een “lifeline” verbonden is. De illustratie van de eindejaarskaart bestaat uit twee delen. Op de ene klimmen de 11 medewerk(st)ers van ons kantoor omhoog, op de andere kant (die tevens een jaarkalender is) komen zij in de stoeltjeslift weer naar beneden.”
Het werk als één grote ratrace naar het weekend of naar de volgende vakantie. Dat was het onderwerp eind 2000. De illustratie werd heel toepasselijk op een muismat afgedrukt. Om de ratrace voor de medewerk(st)ers van ons kantoor te beperken, was inmiddels een negende medewerk(st)er in dienst genomen.
Omdat het kantoor uit zijn jasje gegroeid was, vond op 2 juli 1999 een verhuizing plaats naar het huidige pand aan de Korvelseweg. In de opvallende verhuiskaart wordt ook de komst van een achtste medewerk(st)er aangekondigd.
De schaakwedstrijd tussen schaakcomputer Deep Blue en schaakkampioen Kasparov vormde de inspiratie voor de wens voor het jaar 1998. Zouden computers alles overnemen, of blijft er nog een rol over voor de mens? Ons inmiddels uit zes personen bestaande kantoor wenst zijn relaties veel gigabytes, maar nog meer gevoel.
Het thema van de eindejaarswens voor het jaar 1993 heeft veel ondernemers aangesproken. De titel luidde “de moderne ondernemer”. De tekst had Joop “ergens ooit” gelezen en het heeft destijds heel wat speurwerk gekost om die tekst weer terug te vinden: “Sommigen zien hem als een op buit beluste wolf. Anderen als een koe die men zonder ophouden kan uitmelken. Slechts weinigen zien hem zoals hij werkelijk is. Als het paard dat de wagen moet trekken.”. Op de illustratie is te zien dat het kantoor inmiddels uit twee personen bestaat.
“In september 1990 nam Joop van Zijl een woonhuis aan de Postelse Hoeflaan te Tilburg als kantoorpand in gebruik. De etages waren aanvankelijk verhuurd aan studenten. Tot die tijd oefende Joop zijn in oktober 1989 gestarte praktijk uit vanuit zijn woonhuis.”